الخميس، 8 سبتمبر 2016

قــبل مـا تـنـــام امســك كـتاب - فوائد القراءة قبل النوم

  قــبل مـا تـنـــام .. إمســك كـتاب ( فوائد القراءة قبل النوم )


مع بدايات حياتنا كلنا مرينا بمرحلة حدوتة قبل النوم وكنا بنستنى الحدوتة ونعيش في الخيال وياها بكل جوارحنا ، ونقدر نقول إن القراءة قبل النوم تشبه لمرحلة الطفولة في كون الشخص بيستعيد عادة لها تأثير هام وقوي على العقل البشري والذاكرة وكمان مرتبطة بتوسيع المدارك .


كتير مننا بتكون نهاية يومه قاعد على السرير يا إما بيتفرج على التلفزيون أو ماسك الموبايل ، تصرف شبيه ارتبط - زي ما تم ذكره في بعض الدراسات - بالأرق والقلق وأحيانا بالاكتئاب والأحلام بكوابيس.
وواحدة من أهم العادات المعروفة للحصول على قدر كافي من النوم الهادئ العميق هي عادة القراءة قبل النوم مباشرة .
ومن هنا اخترت اني أبدأ استرجع القراءة وزيادة معدلها بنفس الطريقة ، طيب إيه هي فوايد القراءة قبل النوم لكن على أساس علمي ؟




الفــوائد :

  1. القراءة سبب لهدوء النفس  : في بحث سنة 2009 أثبتت إن القراءة عامة بتهدي الأعصاب وتقلل التوتر. 
  2. تحافظ على نشاطك العقلي   : إن من أهم أسباب الحفاظ على الذاكرة والنشاط العقلي عامة بصحة جيده طوال العمرهي القراءة ، ودراسة تمت من خلال صحيفة مختصة بعلم الأعصاب وضمت أكتر من 294 شخص مشارك اكتشفت إن أي نشاط بيحفز العقل زي القراءه بيساعد جدا في الحفاظ على الصحة الذهنية والحفاظ من أمراض زي ألزهايمر.
  3. تساعد على النوم   :  قلنا قبل كده إنها طريقة مهمة نتخلص بيها من الأرق فلو واحد مش عارف ينام عليه يمسك أي كتاب .
  4. تقلل الاصابة بالاكتئاب  : وبالأخص قراءة الكتب المتخصصة في مساعدة الأشخاص لتحسين صحتهم النفسية ،أعراض الشعور بالقلق والاكتئاب من المشاكل النفسية الأكثر شيوعاً في الليل، وأشارت تقارير طبية بريطانية إن القراءة قبل النوم تخفف من حدة القلق والتوتر، وتبعد أعراض الاكتئاب.
  5. . تقليل مستويات الكورتيزول : مش كل مستويات الكورتيزول وحشة، لكن عند لما بتزيد مستوياته يحصل إجهاد مزمن، ويؤثر على الجهاز الهضمي، ويسبب الاكتئاب،ف انخفاض مستويات الكورتيزول يقلل من التوتر، ودي من فوائد القراءة قبل النوم.
  6. تنمية الذكاء العاطفي : تزيد مستويات الذكاء العاطفي، وتطوّر من قدراتنا على التجاوب ، في بحث نشرته مجلة “علوم” تبين أن قراءة القصص الأدبية أو الروايات قبل النوم تزود القدرة على فهم عقليات ومشاعر الآخرين.
  7. تحسن اللغة  : القراءة بتشكل موسوعة كبيرة من الأفكار اللامتناهيّة عن الأحداث، والقضايا وبالتالي زيادة القدرة على فهم الحياة والمشاركة في المناقشات المختلفة، وتساعد كل شخص على الوصول لأفكار ومعتقدات خاصة بشخصيته .
  8. من عادات الأشخاص الأكثر نجاحا : من متابعة الافراد الناجحين وطريقة حياتهم اكتشفوا أن من أهم عاداتهم كانت القراءة قبل النوم على الدوام.




في فوايد أكتر من كده لكن بصرف النظر عن حجم مساعدتها لتحسين الذاكرة أو إنها تساعد في النوم ، الأهم أن القراءة في العموم بتحفز التفكير والخيال بالاضافه لكونها مصدر معلوماتي أساسي - كلها أمور إيجابية طبعا - غير إنها بتعتبر وسيلة للهروب المؤقت من الواقع المرير وخاصة قراءة الروايات الخيالية مثلا .
آخر تمنياتي ليكم بليلة هادئة مع كتاب جديد ومنتظرة اقتراحات لكتب تحبوا تقروها ونتناقش فيها إن شاء الله .

المصادر :